2011/11/05

Rage recenze

Tak jsem dohrál Rage cca. po 12 hodinách čistého herního času, při poctivém plnění všech postranních úkolů a po dokončení všech závodů.


Pokud jde o grafiku tak scenérie hor a skybox* je nádherný, ale textury při pohledu z blízka jsou několik let pozadu a odpovídají době, kdy se hra začala vyvíjet. To bych tvůrcům nevyčítal. Daleko větším a prvním pochybení je technická stránka hry, kdy po vydaní je hra pro PC zcela defektní. Výrobce okamžitě zmobilizoval všechny síly a vydal hotfix, který opravuje nejzávažnější chyby. Na internetu se objevili i návody na konfiguraci parametrů hry pro nejlepší požitek ze hry - doporučuji použít. Dokonce i tvůrci ovladačů grafických karet přiložili svoji ruku k dílu a jak nvidia tak i ATI respektive AMD vydali urychleně ovladače se speciální podporou i pro Rage. Ale pořád to není úplně stoprocentně bez problémů.

Bohužel dlouholetá zkušenost se jen potvrzuje. Výrobci softwaru Microsoft a vývojáři her preferují platformu Intel a nvidia. Zejména nvidia, která je stabilnější v počítačových hrách, přestože může být dražší než konkurence, v praxi se vyplatí.


Tvůrci Rage si dali ambiciozní cíl. Bohužel, tento cíl byl zbytečně až příliš ambiciozní. Chtěli vytvořit co nejrealističtější zážitek post-apokalyptického světa. Obohatit akční FPS o další aspekty pro lepší iluzi tohoto světa. Bohužel, protože hra je "od všeho trochu a dohromady nic pořádně". Proto není problém narazit na ohlasy: "hra je příliš málo RPG (Borderlands je lepší)". Já si naopak myslím, že hra zbytečně ochuzuje FPS požitek zbytečnými herními elementy, které herní prožitek nezlepšují a spíše naopak ho kazí. Hra je stejně prakticky lineární a často je hráč nucen zbytečně přebíhat z místa na místo. Mini-hry ačkoliv některé jsou trochu zábavné, také nejsou tou přidanou hodnotou, kterou bych u FPS hry od id očekával.
Dalším problémem je, že tato hra je až příliš ovlivněna současnými herními trendy. Například samo-uzdravování místo lékárniček a samotná obtížnost hry. Pokud patříte mezi ostřílené hráče, pak nightmare je ve skutečnosti normal. Přestože se hra snaží budit iluzi rozlehlosti, to se jí po vizuální stránce daří, z pohledu praktického velmi záhy zjistíte jak je celý herní prostor stísněný. Ve srovnání hratelnosti Rage je slabší než jeho předchůdci Quake 4, skvělá a zábavná akční hra, a Doom 3, se skvělou hororovou atmosférou a příběhem. Největším zklamáním je pak závěr celé hry, kde není žádný hlavní boss. Samotný příběh je značně chatrný (zejména ve srovnání s Quake 4 a Doom 3).


Abych nebyl jenom negativní, tak samotné střílení a zbraně jsou udělané velmi dobře. Nejlepší je bezpochyby klasická brokovnice. Navíc ke zbraním jsou i různé módy střelby, použitím jiných nábojů. Klasickou výbavu granátů doplňují ještě výbušná autíčka na dálkové ovládání, statické turrety a bojový robůtek připomínajícího pavouka. Nejoriginálnější zbraní jsou mind control bolts (šipky ovládající mysl). Pomocí nich lze udělat z nepřítele živou časovanou bombu na dálkové ovládání. Zbraní je velmi mnoho a většinu ani nevyužijete respektive nic nenutí hráče je využívat. Nepřátelé jsou dobře vytvoření, ale na můj vkus je variací a druhů bohužel málo. Jejich inteligence není nijak závratná a největším nebezpečím jsou rychlí nebo obrnění protivníci a na ty nenarazíte zase až tak často. Velkým plusem je možnost si hru uložit (téměř) kdykoliv hráč chce. Tak je to správně, zde hra vybočuje z trendu odporných autosave a check-pointů ve FPS hrách.

Pokud uvažujete o koupi Rage tak doporučuji počkat až vyjde pořádný patch a počkat až cena půjde dolů. Rage není hratelností nadprůměrná hra, aby dokázala v hráči vyvolat chuť si celou hru projít znovu.

*skybox - je technický termín pro objekt (krychli) simulující pomocí textury (obrázku) otevřený svět pro pohled z uzavřeného herního světa.

Žádné komentáře: